Slank en fit de Corona door

Om deze stressvolle periode gezond door te komen, speelt voeding een belangrijke rol.

De meeste mensen bewegen minder door de maatregelen die zijn genomen om het coronavirus onder controle te krijgen.

Minder bewegen betekent minder energieverbruik van het lichaam.

Koolhydraten zijn onze energieleverancier.

Wanneer de energie-opname groter is als het verbruik, ontstaat er overgewicht.

Beperk daarom de inname van koolhydraten.


Koolhydraten is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers.

Zetmeel zit in brood, pasta, rijst en aardappelen.

Suikers die we dagelijks eten, bestaat voor 70% uit verborgen suikers.

Verborgen suikers zitten in kant- en klaarmaaltijden, fastfood, chips, sommige blikgroenten, koek, gebak en in 0% vet light producten.

Om gezond te leven in deze stressvolle periode zijn hier een aantal tips.

Daarnaast kunt u komende tijd op de website van fysiotherapie Engelsbergen een aantal gezonde koolhydraatarme lekkere warme gerechten verwachten. Hou het in de gaten!



Voldoende water drinken.

Drink minstens 6 keer per dag water op kamertemperatuur.


1 x per dag kwark of yoghurt met lijn zaad.


Eet minder koolhydraten en vervang deze deels door gezonde vetten en eiwitten.

I.p.v. brood eet je vezelrijke crackers van Wasa.

Het avondeten bestaat uit veel groente met vlees of vis, maar geen pasta, aardappelen of rijst.


Geen ook geen snelle suikers.

Dus weg met koek, snoep, frisdrank en alcohol


Eet fruit met een laag suikergehalte

Fruit met een relatief laag koolhydraatgehalte:

Frambozen – Aardbeien - Watermeloen - Perzik


Eet voldoende eiwitten en vezels

De voedingsstof die het meest verzadiging geeft, is eiwit.

Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn eieren, peulvruchten, kwark, vis, peulvruchten en vlees.


Eet minimaal 200 gram groente per dag

Ze bevatten nauwelijks calorieën en zitten wel vol met voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels.


Gebruik zo min mogelijk verzadigde vetten.

Die vetten zitten vooral in volle melkproducten, kaas, koekjes, gebak, snacks, zoutjes, bak- en braadvet en in harde margarine.

10 keer bekeken

© 2019 Fysiotherapie Engelsbergen

 Design: Eugenie van Emden, Typoform 

  • Facebook - White Circle